Soós Bori - Főállású Angyal-jelölt 2017

Idén is keressük Főállású Angyalunkat, aki egy éven keresztül mások életét teszi majd jobbá, miközben a Vodafone Alapítványtól bruttó 400.000 forintos fizetést kap. A pályázóktól egy saját videót kértünk, amiben röviden bemutatják a programjukat. Szakmai zsűrink hat jelöltet választott, akik közül a közönség szavazatainak segítségével dől el, ki lehet a következő angyal. Ismerd meg jobban a jelölteket, nézd meg bemutatkozó videójukat, majd szavazz a programjukra a közönségszavazás oldalán!

Miért tartod alapvetően fontosnak, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek versenyképes digitális tudást szerezzenek?

Nyáron nálunk vendégeskedett egy kisfiú, egy ukrán ici-pici faluból. Még életében nem használt liftet, mozgólépcsőt, és sosem volt moziban. Amikor viszont elmentünk a szomszéd utcába megmutatni neki az új fagyizót, ahol ott helyben, a szemed láttára készítik a fagyit, ő rögtön tudta - amit mi nem -, hogy ez egy thaiföldi fagyizó utánzata. Látta otthon Ukrajnában az interneten.

Az internet kitágítja világunkat, olyan tájakra repít el, ahova talán sohasem jutunk el, olyan emberekkel kerülünk kapcsolatba, akikkel a virtuális valóságon kívül lehet, hogy soha nem is fogunk találkozni, és olyan ismereteket ad, amelyekhez más módon nem férhetnénk hozzá.

Az új információ nem csupán tudás, az ismeretek új vágyakat és célokat teremthetnek. Elengedhetetlen, hogy minden fiatal számára biztosítsuk azokat a lehetőségeket, amelyek az internet és a digitális eszközök értelmes és kreatív használatát jelentik.

A digitális eszközök készségszintű használata a kortárs élet jelenségeinek megismeréséhez és értelmezéséhez mára minden gyerek számára elengedhetetlen. Ebben a mediatizált világban való boldoguláshoz az ismereteken keresztül vezet az út. A valódi ismeretekre a digitális technológia aktív használatán keresztül lehet szert tenni, és aki ehhez hátrányos helyzete folytán nem fér hozzá, másféle tudásokhoz is nehezebben szerez meg. Ez az elszigeteltség hosszú távon fejti ki majd negatív hatását a gyerek későbbi életútjára.

A digitális ismeretek hiánya akadályozza a gyerekeket a tanulásban, a hétköznapi kommunikációban, a kapcsolatépítésben, korlátozza a kreativitás kibontakozását, majd a munkaerőpiacra való bekerülést is.

Ily módon a fiatal a hátrányos helyzetből nem képes kitörni, ugyanis nincs lehetősége arra, hogy kortársaival egyenlő esélyekkel induljon az életben. Különösen igaz ez azokban az esetekben, amikor olyan csoportokról beszélünk, akiknek a tagjait a többség előítélete eleve gyakrabban sújtja. A hétköznapi világban ma már nem elég passzív médiafogyasztónak lenni, azt belülről megérteni a technológia kreatív és tudatos használatán keresztül lehet. A hátrányos helyzetű gyerekek versenyképes tudásának tehát alapvető része kell, hogy legyen a digitális tudás, amely kaput nyit az egyenlő esélyekhez.

Azoknak a gyerekeknek, akik hátránnyal indulnak az életben különösen fontos, hogy a digitális kommunikációs vagy az újmédia technológia eszközein keresztül képesek legyenek a tudásukat fejleszteni, értékeiket megmutatni, a saját hangjukat hallatni, közösséget formálni, és ezáltal önbecsülésre, elismerésre is szert tenni. Az egészséges gyermek lelki fejlődéséhez mindezekre alapvetően szükség van. A digitális eszközök biztonságos használata nem utolsó sorban ugyanakkor a nyilvánosság egyik fontos eszköze. A bizonyos területeken hátrányokat szenvedő gyerekek az eszközök tudatos használata révén kevésbé lesznek kiszolgáltatottak, és lehetőségük nyílik a hátrányok leküzdésére, és a többség által őket sújtó előítéletek felszámolására, jogaik érvényesítésére.

Milyen sikersztorikra számítasz? Milyen eredményeket érnek el majd az általad mentorált gyerekek?
Azt tapasztaltam, hogy a gyerekek a digitális eszközök használatát játszva elsajátítják. A projekt feladatai révén saját üzeneteket fogalmaznak meg, az alkotó tevékenység során megtapasztalják, hogy milyen érzés egyenlő esélyek és feltételek mellett közösen alkotni. A projekt workshopjain nincsenek jó vagy rossz tanulók, megszűnik az iskolai elvárásoknak való megfelelési kényszer, a megkövesedett hierarchikus viszonyok felbomlanak. Megtapasztalhatják, hogy saját kreativitásuk és fantáziájuk révén könnyen és gyorsan képesek nagyszerű dolgokat létrehozni. Tartalmas és esztétikus tárgyakat, filmeket, animációkat készítenek, amelyeket aztán meg tudnak osztani a nagyközönséggel, ezáltal a sikerélmény mellett az elismertség érzését is átélhetik. Motivációt találhatnak a feladatok révén a tanulásra és az alkotásra is, egyéni és közösségi élményeket, tapasztalatokat gyűjtenek. A projekt során elvégzendő kreatív feladatok olyan eszközöket adnak a kezükbe, amelyek magát a tanulást segítik elsajátítani, valamint megszerettetik azokat a tantárgyakat is, amelyek látszólag nem kapcsolódnak a művészetekhez, a vizualitáshoz, mint például a matek. A projekt módszerei a tudományos és a művészeti kutatás és kísérlet megközelítéseit ötvözik: a gyermeki kíváncsiságra és kreativitásra építenek, a résztvevő gyerekek önállóak, kreatívak, kiegyensúlyozottak lesznek, és magabiztosan fognak mozogni a média és a digitális eszközök világában. Motivációt nyernek, és módszereket kapnak a tanuláshoz, ami hosszú távon biztosítja számukra, hogy egyenlő esélyekkel lépjenek a felnőtt életbe.

Vettél-e már részt hasonló projektekben?

Kiskoromtól egészen az egyetemig jártam kreatív műhelyekbe, közösségekbe, ahol az alkotásban és a módszerekben nagy tapasztalatra tettem szert úgy, hogy magam is átéltem, mi mindent adhat az alkotás és a csoportmunka. Az egyetemi éveim alatt pedig már magam is vezettem workshopokat. Először a MOME DEMO táborában, majd a KIDPIX digitális művészeti és pedagógiai alkotóműhelyben, valamint a Digitális Gyermekkor nevű projektben. Ez utóbbi kettő keretei között szerveztem workshopokat Borsodtól Buenos Airesig. Digitális reklámkampányt terveztünk Budapesten és Borsod megyében roma gyerekekkel, filmeztünk bevándorlókkal és menekülttáborokban élő emberekkel. Plakátkampányt és társadalmi célú hirdetéseket készítettünk hajléktalan emberek bevonásával. Képeztünk pedagógusokat, és szerveztünk fesztiváleseményeket. A cél mindig ugyanaz: a hátrányos helyzetű gyerekek és felnőttek a digitális eszközök kreatív, önálló használata révén maguk fogalmazhassák meg üzeneteiket saját magukról. Mi ehhez fejlesztettük ki a módszereket, amelyekkel gyorsan és hatékonyan tudjuk támogatni a hátrányos helyzetű embereket abban, hogy maguk is alkossanak, és alkotásaikat a nyilvánosság elé tárva, azokon keresztül magukat is megmutassák, a számukra fontos üzeneteiket a többség számára elmondhassák.

Honnan merítesz majd Vodafone Angyalként erőt, energiát, ha nehézségekbe ütköznél a projekt megvalósítása közben?


A workshopok tervezése és megvalósítása is egy kreatív folyamat, amelyben vannak mélypontok, konfliktusok és megismételhetetlen, csodálatos pillanatok. Rengeteg energiát adnak a gyerekek, és ha valami éppen kevésbé jól alakul, a nehézségek leküzdése és a közös továbblépés mindig újabb pozitív lökést adnak nekem. Feldobódom a sikerektől, a hosszú távú eredményekre koncentrálok. Úgy vélem, a problémák éppen azért adódnak, hogy közösen oldjuk meg őket, mert az együttműködés tanít meg mindannyiunkat megértésre, elfogadásra és kitartásra. Illetve magukból a nehézségekből! Viccen kívül, az a tapasztalatom, hogy éppen a nehéz helyzetekből lehet erőt meríteni. Persze elsőre ez nem tűnik ilyen egyszerűnek, de a nehézségek csupán azt jelentik hogy valami nem stimmel, új megoldással kell próbálkozni, újra, új irányból kell megfogni az adott helyzetet, kreatívnak kell lenni. Márpedig nekem ez egy mindennapos állapot, a kreatív helyzetekben vagyok igazán otthon.

Ismerd meg az összes jelölt programját, és segíts eldönteni, kiből legyen Főállású Angyal! Szavazatodat itt adhatod le szeptember 29. éjfélig!

A bejegyzés trackback címe:

http://vodafoneangyal.blog.hu/api/trackback/id/tr7212880780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.